Snabbare förtullning och lägre kostnader

Tack vare statusen känd avsändare är våra försändelser med flygfrakt undantagna från tullkontroller på flygplatsen. HELUKABELs kunder drar nytta av det genom kortare leveranstider och betydligt lägre kostnader.

Känd avsändare

Gods som transporteras med flyg måste genomgå stränga säkerhetskontroller under förtullning på flygplatsen: från röntgenundersökning till spårning av narkotika- och explosiva medel av spårhundar. Detta för att skydda mot terror, smuggling och annan illegal verksamhet. Men allt detta kostar tid – och pengar. Ju tyngre varorna är, desto mer i avgifter tar tullen för sin utredning.

När vi skickar en försändelse från till flygplatsen från vårt globala logistikcentrum i Hemmingen gäller dock inte sådana kontroller. Varför? Eftersom HELUKABEL är certifierad som känd avsändare. Denna status tilldelas av den tyska federala luftfartsmyndigheten till företag vars försörjningskedja kan klassificeras som säker från början till slut. För att kvalificera oss för detta måste vi dock uppfylla stränga krav.

Alla anställda som kommer i kontakt med flygfrakt på HELUKABEL kontrolleras noggrant för deras lämplighet och får specialutbildning. Frakten är packad och intrångssäkrad i ett separat lagerutrymme som endast är tillgängligt för vissa individer. Varorna transporteras sedan med lastbil till flygplatsen och lastas direkt på flygplanet. Kontroller utförs endast i de sällsynta fall i form av stickprov. Detta är allt möjligt tack vare statusen "känd avsändare".

gods av känd avsändare
På HELUKABEL packas och intrångssäkras frakten i ett separat lagerutrymme som endast är tillgängligt för vissa individer.

Från lagret direkt till flyget

Vem tjänar på detta? Naturligtvis våra kunder: Å ena sidan förkortar avskaffandet av tullkontroller våra leveranstider avsevärt. Det är trots allt inte givet för tjänstemän att omedelbart kontrollera alla inkommande varor. Å andra sidan tillkommer det inga avgifter för säkerhetskontrollen – en summa som skulle uppgå till miljoner i ljuset av vår årliga flygfraktsvolym. HELUKABEL överför dessa besparingar till sina kunder i form av mer attraktiva köpvillkor.