Spänning i vardagen

HELUKABEL USA med flera har samarbetat för att ge spänning i en ny berg-och dalbana

Blue Roller Coaster in Action

En stor nöjespark i södra USA satte i drift en ny berg-och dalbana i stål, den sätter minst sagt standarder när det gäller design. Under byggprocessen var åkturens komponenter okonventionella i branschen, vilket gjorde den mer utmanande att bygga och dessutom mycket dyr. Målet var att göra den till den längsta berg- och dalbanan i världen och att ge gästerna en unik dalbaneupplevelse: och idag stannar passagerare vid sju olika platser för att titta på en 3D-animation.

Parkägarna litade starkt på sin elentreprenör som fick bestämma hur kablarna skulle installeras i berg- och dalbanans utrustning. Entreprenören i sin tur valde HELUKABEL som partner eftersom våra kablar redan användes på två andra åkattraktioner i parken. Efter granskning av åktillverkarens materialförteckning var kablar som krävdes för den komplexa installationen relativt enkla och inkluderade kontrollkablar som TRAYCONTROL® 600, MEGAFLEX® 500 och TOPFLEX® 1000 motorströmkablar.

En betydande ändring som HELUKABEL USA rekommenderade till elentreprenören var att lägga merparten av anslutningskablarna i öppna kabelrännor istället för ledningsrör. Denna typ av installation blev möjlig just då genom ändringar i NFPA 79 brandkod. Den definierar skyddsåtgärder för industrimaskiner för att skydda operatörer, utrustning, anläggningar och pågående arbeten från brand och elektriska risker, många av kablarna att installeras i brickor som läggs runt åkturen. Entreprenörer kunde därför installera kablar snabbare och parkens underhållspersonal kunde byta ut kablar lättare vid rutininspektioner vid behov. Vidare meddelade HELUKABEL entreprenören att TRAYCONTROL® 600 och TOPFLEX® 1000 kunde köras utanför brickan på grund av deras klassificering av trågkabel – exponerad ledning (TC-ER) så länge som kabeln fick ordentligt stöd.

Vid tidpunkten för konstruktionen hade åkturen det längsta spåret i berg-och dalbanas historia och inkluderade en "dropsektion" som inte var lika enkel som många av de andra elektriska komponenterna i åkturens kabelsystem.

Vertikal dragkedja
Särskilt utmanande var en lyftmekanism med en vertikal dragkedja som kan hålla de 61 kablar som behövs för att driva och styra motorerna.

Fall-sektionen skulle bära en spårsektion, passagerarvagnen och de 12 motorerna med sina reglage eftersom vagnen föll bara fem meter med en accelerationshastighet nära tio meter per sekund och det var visserligen unikt. Under installationen av lyftmekanismen ombads HELUKABEL av elentreprenören att ytterligare hjälpa till med design och anskaffning av en vertikal dragkedja som kan hålla de 61 kablar som behövs för att driva och styra motorerna.

Ingenjörer på HELUKABEL hittade en tillverkare av dragkedjor som hade utvecklat en ny produkt speciellt designad för att vara väldigt tyst och användas i vertikala dragkedjeapplikationer, vilket gör den till det perfekta valet för detta projekt. Förutom att bestämma var och hur dragkedjan skulle monteras, behövde placeringen av andra komponenter på resan tas upp eftersom det fanns begränsat utrymme att installera dem. Programvara för 3D-modellering levererades av kabelkedjetillverkaren och integrerades i kundens planer för att verifiera kedjans funktionalitet.

Efter att konstruktionen var klar började entreprenören att montera åket. Sammantaget vägde dragkedjan nästan 300 kilo och var nästan sju meter lång. För att göra installationsprocessen mer hanterbar, monterades åkturens komponenter och därefter konstruerades paviljongens byggnadsstruktur runt den för att inrymma komponenterna.

Innan testerna påbörjades upptäcktes det att speciellt, 40 meter långa hopsättning av feedbackkabel inte var tillgänglig på mindre än 20 veckor från tillverkaren, men efter att ha rådfrågat HELUKABEL uppnåddes leverans på mindre än fyra veckor.

Berg-och-dalbanan går smidigt till glädje för både nöjesparken och dess gäster. Denna unika och roliga nöjesparkattraktion har sedan dess fått utmärkelsen "The Best Coaster".